Wariat i Zakonnica
Wariat i zakonnica
czyli
Nie ma złego, Co by na jeszcze Gorsze nie wyszło (jak ja to mówię - nie ma tego złego co by sie nie mogło bardziej popierd***lić)
Krótka sztuka w trzech aktach i czterech odsłonach
1923
Poświecona wszystkim wariatom świata
(y compris inne planety naszego systemu, a także planety innych słońc Drogi Mlecznej i innych gwiazdozbiorów)
i Janowi Mieczyslawskiemu
OSOBY
Mieczysław Walpurg- 28 lat. Brunet bardzo piękny i doskonale zbudowany. Broda i wąsy w nieładzie. Długie włosy. Ubrany w strój szpitalny. Kaftan bezpieczeństwa (camisole de force).Wariat. Poeta.
Siostra Anna- 22 lata. Blondynka bardzo jasna i bardzo ładna, i dość "stosunkowo" uduchowiona. Strój zakonny fantastyczny. Na piersi duży krzyż na łańcuszku.
Siostra Barbara przełożona- Strój taki sam jak u Siostry Anny. 60 lat. Matejkowska matrona.
Dr Jan Burdygiel- 35 lat. Psychiatra normalny. Ciemny blondyn z bródka. Biały chałat.
Dr Efraim Gruen- 32 lata. Psychoanalityk ze szkoły Freuda. Czarny cherubin o semickim typie. Biały chałat.
Prof. Ernest Walldorff- stary, jowialny facet lat 55-60. Duże siwe włosy. Ogolony zupełnie. Złote binokle. Strój marynarkowy, angielski.
Dwóch posługaczy- dzikie brodate bestie.
Alfred- czarna broda, łysy.
Pafnucy- ruda broda, z włosami. Ubrani w stroje szpitalne.
Rzecz dzieje się w celi dla furiatów, w domu wariatów "Pod Zdechłym Zajączkiem".
AKT PIERWSZY
<Scena przedstawia cele dla furiatów. Na lewo w rogu tapczan. Nad tapczanem napis: "Dementia praecox", nr 20. Wprost okno złożone z dwudziestu pięciu małych, grubych szybek przedzielonych metalowymi ramkami. Pod oknem stół. Jedno krzesło. Drzwi na prawo o skrzypiących ryglach. Na tapczanie, związany w kaftan bezpieczeństwa, śpi Mieczysław Walpurg. Pali się ciemna lampa u sufitu. Dr Burdygiel wprowadza Siostrę Annę.>
BURDYGIEL
Oto jest nasz pacjent. Teraz śpi po dużej dawce chloralu i morfiny. Powolne trucie nieuleczalnych jest nasza tajna zasada. Możliwe jest jednak, ze Gruen ma racje. Ja nie jestem jednym z tych zakutych psychiatrycznych łbów, które nie są już w stanie przyjąć niczego nowego. Pozwalam na eksperyment, tym bardziej? I nie tylko ja, ale i profesor Walldorff wyczerpał już wszystkie środki. Dementia praecox. Jeśli siostra w co bardzo wątpię rozwiąże mu jego jak mówią psychoanalitycy "kompleks", jeśli siostra dotrze, do miejsca zapomnianego, tzw. "psychicznego urazu", będę się tylko cieszył triumfem Gruena. Co do psychoanalizy, to uznaje jej metody badania, ale nie wierze w jej wartość terapeutyczna. To dobre dla ludzi, którzy cale życie mogą poświęcić na leczenie. Oto krzesło.
<Podaje jej krzesło.>
SIOSTRA ANNA
Dobrze, panie doktorze, ale co ja mam właściwie robić? Jak mam się do tego brać? Zapomniałem spytać o to właśnie, co jest najważniejsze.
BURDYGIEL
Niech siostra nie stara się robić nic specjalnego. W związku ze swoja bezpośrednią intuicja niech siostra postępuje zupełnie swobodnie, tak jak siostrze nakaże glos sumienia. Tylko pod żadnym pozorem nie należy spełniać jego życzeń. Rozumie siostra?
SIOSTRA ANNA
Panie doktorze, zwracam panu uwagę, ze pan mówi do osoby duchownej.
BURDYGIEL
Niech się siostra nie obraza. Prosta formalność. A wiec żegnam siostrę. Jeszcze jedno: niech siostra pamięta, ze najważniejszą rzeczą jest wyłowienie z niego "kompleksu", zapomnianego wypadku, który sprawił cale to spustoszenie.
<Siostra Anna kiwa głową. Burdygiel wychodzi i zaryglowuje drzwi. Siostra Anna siada i modli się. Pauza. Walpurg budzi sie i podnosi na tapczanie. Siostra Anna drgnęła. Wstaje i stoi nieruchomo.>
WALPURG <siedząc>
Cóż to za halucynacja? Tego nie miałem jeszcze nigdy. Co, u diabła? Odezwij się.
SIOSTRA ANNA
Nie jestem zmorą. Jestem przysłana, aby się panem opiekować.
WALPURG <wstając>
Aha. Nowy pomysł moich szlachetnych katów. Piekielne pomysły Działają na zmysły, A dusza gdzieś skryta, Nikt o nią nie pyta. Jak pani na imię? Dwa lata nie widziałem kobiet.
SIOSTRA ANNA <drgnęła>
Moje duchowne imię jest Anna.
WALPURG <z nagłą żądzą>
A wiec, siostro, daj mi siostrzany pocałunek. Pocałuj mnie. Sam nie mogę. Jesteś śliczna. Ach! Co za męczarnie!
<Zbliża się do niej.>
SIOSTRA ANNA <cofając się, mówi głosem zimnym i dalekim>
Jestem tu, aby uspokoić zmęczoną dusze pana. Sama jestem poza życiem. Czyż pan nie widzi mego stroju?
WALPURG <opanowuje się>
Ach wiec tak nie można? Opanujmy się. <innym tonem> Jestem żywym trupem, siostro Anno. Nie potrzebuje opieki, tylko śmierci.
SIOSTRA ANNA
Ja jestem więcej umarła niż pan. Pan wyzdrowieje i całe życie będzie jeszcze przed panem.
<Walpurg wpatruje się w nią bardzo badawczo.>
WALPURG
Czemu pani jest zakonnicą? Taka młodziutka, taka śliczna.
SIOSTRA ANNA
Nie mówmy o tym.
WALPURG
Muszę mówić. Jest pani podobna do tej, która kiedyś była dla mnie wszystkim. A może mi się wydaje. Nie żyje już.
SIOSTRA ANNA <drgnęła>
Nie żyje?
WALPURG
Pani także miała cos podobnego w życiu. Ja to odczułem od razu. On też nie żyje? Prawda?
SIOSTRA ANNA
Ach, na litość boska, nie mówmy o tym. Jestem już w innym świecie.
WALPURG
Ale ja nie jestem. Jakże zazdroszczę pani innego świata, który pani sama sobie na mieszkanie wybrała. Ja musze żyć tu, w tym okropnym więzieniu, w świecie narzuconym mi przez moich katów, w świecie, którego nienawidzę. A mój świat istotny to ten zegar, który mi w głowie idzie bez przerwy nawet podczas snu. Wołałbym śmierć po tysiące razy. Ale ja nie mogę umrzeć. Takie jest prawo wobec nas, szalonych, cierpiących bez winy. Jesteśmy torturowani jak najgorsi zbrodniarze. A umrzeć nam nie wolno, bo społeczeństwo jest dobre, bardzo dobre, i dba o to, byśmy się nie przestali męczyć przedwcześnie. Ha!! Niech pani zdejmie mi ten przeklęty kaftan! Dusze się! Ręce wychodzą mi ze stawów!
SIOSTRA ANNA
Ja nie mogę. Doktor nie pozwolił.
WALPURG <zimno>
Pani jest więc pomocnica mego kata? Dobrze. Proszę siadać. Porozmawiamy. Mamy czas. O! Ja mam masę czasu! Tylko nie wiem, czym go zapełnić. A moich myśli nie znoszę już nie znoszę... <opanowuje łkanie> A myśleć musze w kółko, jak maszyna. W głowie idzie mi piekielna maszyna. I nie wiem, na którą godzinę którego dnia jest nastawiona. Nie wiem, kiedy pęknie. I czekam, bez końca czekam. Czasem myślę, ze już nie może dłużej trwać ta męka. Ale nie przechodzi dzień, noc, znowu dzień, potem chloral, morfina, sen pełen koszmarów i to straszne obudzenie się z tym poczuciem, ze wszystko zaczyna się na nowo. I tak ciągle, ciągle...
SIOSTRA ANNA
Niech pan tak nie mówi. Proszę, bardzo proszę: niech się pan uspokoi. Jeśli nic panu nie będę mogła pomóc, poproszę doktora o uwolnienie mnie od tego obowiązku.
WALPURG <dziko>
O nie! Stad pani nie wyjdzie! <opanowuje się: Siostra Anna cofa się z przestrachem> Przepraszam siostrę, ja jestem zupełnie przytomny. Mówmy dalej. Zaraz się uspokoję. Niech pani raz zrozumie, że dwa lata już nie widziałem kobiet... Wiec o czym mówiliśmy? Aha pani kogoś straciła. Ja też. Niech pani opowie. Pani pozwoli, że się przedstawię. <kłania się> Walpurg. Mieczysław Walpurg.
SIOSTRA ANNA <chwieje się>
Walpurg? To pana wiersze czytaliśmy z moim narzeczonym? Ach, to straszne! Dziękuję panu. Ileż chwil cudownych panu zawdzięczam! I wszystko tak okropnie się skończyło.
WALPURG
Może właśnie dlatego, że czytaliście moje wiersze. A zresztą nie wszystko się skończyło. Świat sobie trwa jakby nigdy nic. Ale trzeci tom jest niezły. Wiem o tym. Po trzecim tomie przyszedłem tu na mieszkanie. Alkohol, morfina, kokaina koniec. A do tego nieszczęście.
SIOSTRA ANNA
Po co pan to robił mając taki talent! To już jest szczęście być takim artysta jak pan.
WALPURG
Szczęście! Męczarnia. Chciałem się wypisać do dna i umrzeć. Ale nie. Społeczeństwo jest dobre. Odratowali mnie, abym musiał to życie skończyć na torturach. Ach, ta przeklęta etyka lekarska! Wymordowałbym to cale plemię katów. <innym tonem> Wie pani, kiedy byłem w szkole, uczyłem się biografii Henryka von Kleist. "Er fuehrte ein Leben voll Irrtum..." Nie mogłem tego dawniej zrozumieć. Teraz pojmuje to dokładnie...
SIOSTRA ANNA
Czemu się pan zatruwał narkotykami? Niech pan odpowie. Ja tego pojąć nie mogę. Będąc takim artysta.
WALPURG
Czemu? Czy pani nie rozumie? "Meine Koerperschale konnte nichtmeine Geistesglut aushalten." Kto to powiedział? Żar mego ducha spalił moją ziemską powłokę. Teraz rozumie pani? Moje gangliony nie mogły nastarczyć temu przeklętemu czemuś, co mi kazał pisać. Musiałem się truć. Musiałem zdobywać sile. Ja nie chciałem, ale musiałem. A jak raz cała maszyna, stara, słaba maszyna wejdzie w ruch tak szalony, to musi iść dalej, czy się tworzy jeszcze, czy nie. Mózg się wyczerpuje, a maszyna idzie dalej. Dlatego to artyści muszą popełniać szaleństwa. Cóż robić z bezmyślnie rozpędzonym motorem, którego nikt już skontrolować nie może? Niech pani sobie wyobrazi hale maszyn wielkiej fabryki bez maszynisty. Wszystkie zegary przeszły już dawno czerwoną strzałkę, a wszystko wali dalej jak wściekle.
SIOSTRA ANNA <słuchała z załamanymi rękami>
Ale czemu teraz, w naszych czasach, wszystko tak się właśnie kończy? Dawniej było inaczej.
WALPURG
Dawniej nie było "nienasycenia formą", nie było perwersji w sztuce. A życie nie było bezcelowym poruszaniem się bezdusznych automatów. Społeczeństwo jako maszyna nie istniało. Było miazgą cierpiących bydląt, na której wyrastały wspaniałe kwiaty żądzy, potęgi, twórczości i okrucieństwa. Ale nie wdawajmy się w te rozmowy. Mówmy o życiu naszym życiu. Mam dla pani tyle litości, ile pani dla mnie.
SIOSTRA ANNA
Boże, Boże, Boże...
WALPURG
No, dosyć. Jeden jest tylko pewnik, że wielkość w sztuce jedynie jest dziś w perwersji i obłędzie oczywiście mówię o formie. Ale dla tworzących, a nie dla szakali, ich forma związana jest z ich życiem. Niech pani mówi teraz o sobie. Kto był on?
SIOSTRA ANNA <drgnęła, mówi automatycznie>
On był inżynierem.
WALPURG
Ja się wcale nie śmiałem. Zazdroszczę mu tylko. Był jednym z kółek w maszynie, a nie zbłąkanym kamykiem wśród zębatych, stalowych kół. Dalej!
SIOSTRA ANNA
Kochał tylko mnie, ale nie mógł zerwać z jedną... panią. I ostatecznie musiał skończyć. Strzelił sobie w skroń. Ja poszłam wtedy do klasztoru.
WALPURG
Szczęśliwy! Niech pani go nie żałuje. Wiec nawet inżynierzy mogą dziś mieć takie problemy. I pani dlatego... Ach, cóż za potworność. Czemu ja pani nie spotkałem wcześniej!
SIOSTRA ANNA
I cóż by było? Zamęczyłby pan mnie jak tamtą...
WALPURG
Skąd pani wie? Mów w tej chwili, skąd wiesz? Tego nie wie nikt. Kto pani to powiedział?
SIOSTRA ANNA
Nie jestem pani, tylko siostra.
WALPURG <zupełnie zimno>
Skąd siostra wie o tym? To ciekawe. Ja jestem zupełnie spokojny.
SIOSTRA ANNA <brutalnie>
Przecież mówię panu, znam pana wiersze. Wiem, kim pan jest w tej chwili.
WALPURG
Ach, tak: jestem wariatem w kaftanie. To takie proste. Ale nie jest proste kogoś tak zamęczyć, jak ja ją. Nie wiem, kto kogo zabił. Ona się poświęciła. Ostatecznie nie jestem winien. Umarła na zapalenie mózgu. I nie wiem, czy to ja ją zabiłem, czy ona mnie zabija teraz z torturami, codziennie, systematycznie. Po śmierci jej przeczytałem jej dziennik i wtedy zrozumiałem, jak strasznie, piekielnie ją męczyłem. Ale sama tego chciała. Zabiła się w ten sposób, a teraz zabija mnie. Ach!!! <Szarpie się w kaftanie.>
SIOSTRA ANNA
Panie, dlaczego pan tu się dostał?
WALPURG
Za słaby system. Kokaina. Zegar w głowie. To wieczne pytanie, kto kogo zabił. W setnej części sekundy mam dwie myśli przeciwne sobie, jak Bóg i szatan. A zresztą: trochę wierszy. Pewno już wyszły. Moja siostra na tym zarobi. Mam siostrę, której nienawidzę. Trochę furii. No i dostałem się tu. A tu przecież wyzdrowieć nie można. Sama pani widzi. Właściwie jestem zupełnie przytomny, tylko mam małą maszynkę w głowie. Kto raz tu wejdzie, jest skończony. Bo ich leczenie wzmaga tylko obłęd, a każdy wysiłek okłamania ich kosztuje tyle, że potem zrobi się jakieś głupstwo, mały fałszywy krok, i siedzi się dalej bez końca
SIOSTRA ANNA
Tak małe wydaje mi się teraz wszystko, co przeżyłam. Wierzyłam w wielkość, w jedność tego, co było ze mną. Teraz nie ma nic, tylko straszna, beznadziejna pustka. Jego duch odszedł ode mnie na zawsze.
WALPURG <zadowolony>
Odszedł, ale ze wstydu. Nie móc dla pani porzucić jakiejś małpy, jakiegoś demonicznego starego pudła, jakiegoś świństwa!! Co? Wiem na pewno. W tym nie ma żadnej wielkości. Jego śmierć była wstrętną słabością. I to dla pani nie móc tego zrobić!!! A ja? <pada przed nią na kolana> Niech pani dotknie mojej głowy. Może ten zegar przestanie iść choć na chwilę. Ja teraz też komponuje wiersze. Ale myślę, ż są gorsze. Nie mogę pisać. Ołówkiem można się tez zabić. Nie mogę poprawić, a tu nowe rzeczy wciąż przychodzą. Niech siostra potrzyma moja głowę w rękach. Ach, gdybym mógł odkręcić i schować ją do szafy, żeby odpoczęła trochę. Ja bym też wtedy odpoczął.
SIOSTRA ANNA
Niech pan odpocznie. Choć trochę. O, tak. Proszę. <Bierze jego głowę w ręce i osuwa się na krzesło. On kładzie głowę na jej kolanach.>
WALPURG
Niech pani rozwiąże mi ręce. Przecież jestem zupełnie przytomny.
SIOSTRA ANNA
Nie mogę. Niech pan mnie o to nie prosi. Doktor by mnie...
WALPURG <nie wstając z klęczek podnosi głowę i patrzy na nią dziko>
Doktor? Czy pani chce, żebym dostał ataku furii? Tu tak zawsze. Pani jest z nimi w zmowie. Doprowadzają do furii, a potem trzymają w kaftanie. I tak bez końca. <Ostatnie słowa wymawia z okropna rozpacza.>
SIOSTRA ANNA <wstając>
Już, już... Ja wiem... Wszystko jest nic. Dla pana zrobię wszystko. <Podnosi go, obraca tyłem do siebie i rozwiązuje mu kaftan. Walpurg obraca się do niej i przeciąga się odwijając rękawy kaftana aż po łokcie. Wygląda jak bokser przygotowujący się do walki.>
WALPURG
No teraz jestem wolny.
SIOSTRA ANNA <ze strachem>
Panie, ale niech mi pan da słowo, że nic więcej nie będzie.
WALPURG
Nic, tylko to, żebyśmy byli choć chwilkę szczęśliwi. Pani jest jedyną kobieta na świecie. Nie dlatego, że pani właśnie przypadkiem jest pierwsza, którą po dwóch latach widzę, ale naprawdę. Kiedy jestem z panią, nie istnieje dla mnie nic: cała przeszłość, to więzienie, tortury wszystko zniknęło. Czuje, ze napisze jeszcze coś. Wszystko jest jeszcze przede mną. <Podchodzi do niej zupełnie blisko.>
SIOSTRA ANNA <nie ruszając się z miejsca>
Ja się boje. To wszystko takie straszne. Niech pan się nie zbliża.
WALPURG
Czy myślisz, że zrobię ci coś złego? Czy myślisz, że ja poniżę się do tego stopnia, żeby cię siłą pocałować? Kocham cię. Możesz mi Wierzyc. Jestem zupełnie przytomny. <bierze ją za rękę: Siostra Anna drgnęła jak od dotknięcia rozpalonym żelazem> Jesteś jedyna. Ta chwila też jest jedyną. Nie wróci nigdy, jak wszystko. Raz tylko się istnieje i musi się spełnić wszystko, co się spełnić miało na tej ziemi. Inaczej jest to zbrodnia zatruwająca swoim jadem nieskończone pokolenia. Pocałuj mnie. Jak ci na imię?
SIOSTRA ANNA <bezwolnie>
Alina.
WALPURG <przysuwając twarz do jej twarzy>
Alinko, ty mnie kochasz. Nie myśl, że ja zawsze jestem taki brzydki. Dawniej nie miałem brody i wąsów. Ale chciałem raz nadziać się na brzytwę i przestali mnie golić.
SIOSTRA ANNA
Ach nich pan tak nie mówi. Ja pana kocham. Nic nie ma na świecie całym oprócz pana. Nawet męki wieczne...
WALPURG <biorąc jej głowę w ręce i patrząc jej w oczy>
Nie ma żadnych męk wiecznych, jest tylko doczesna kara i nagroda. Pocałuj mnie. Ja nie śmiem...
SIOSTRA ANNA <wyrywając się>
Tylko nie to, nie to! Ja się boje...
WALPURG <zrywa jej zakonny ubiór z głowy i obejmuje ją dzikim uściskiem>
Musisz. Musisz. Ta chwila jest jedyna...<Całuje ją w usta, przeginając ją w tył. Siostra Anna poddaje się bezwładnie.>
AKT DRUGI
<Ta sama dekoracja. Zaczyna się ranek następnego dnia. Robi się coraz jaśniej, ale pogoda jest pochmurna. Nadchodzi burza. Grzmoty i błyskawice potęgują się coraz bardziej.>
SIOSTRA ANNA
<wkładając zakonne nakrycie głowy> Teraz musze cię zawiązać znowu. Jakie to okropne! Ale masz to. Daje ci to jako talizman. <odpina z łańcuszka i daje mu żelazny krzyż, który miała na piersiach> Nie mam już prawa tego nosić. Nosiłam za specjalnym pozwoleniem siostry przełożonej. Ten krzyż dostałam od mojej matki.
WALPURG
Dziękuję ci, Alinko. Dziękuję za wszystko. <bierze krzyż i wkłada go w szparę deski od taczana> Miał tam być ołówki i papier, ale nigdy nie mogłem tego dostać. <wraca do niej i całuje ją w rękę> A wiesz, że teraz dopiero zrozumiałem ogrom mojego nieszczęścia teraz, kiedy mnie kochasz. Wczoraj zdawało mi się nieludzkim szczęściem pocałować twoje włosy. Dziś, kiedy jesteś moja, wszystko stało się niczym. Chce stad wyjść, pisać, pracować, ogolić brodę i wąsy, być znowu dobrze ubranym. Chce mi się życia, zupełnie zwykłego życia. Ja musze stąd wyjść. Zobaczysz. Ty mi dałaś siłę do pokonania wszystkiego. Wyjdziemy stąd oboje.
SIOSTRA ANNA <całując go>
Ja czuje zupełnie to samo. Ja też nie jestem już zakonnicą. Mnie się chce zwyczajnego, spokojnego życia. Tyle się nacierpiałam.
WALPURG <ponuro>
Tak ty wyjdziesz na pewno. Ty nie jesteś w więzieniu. <z nagłym niepokojem> Alinko, nie zdradź mnie. Ten doktor Burdygiel to mój najstraszniejszy wróg. Wolę już tego Gruena, choć też jest wstrętne bydle. Nie zdradzisz? Boje się, że rozpętałem w tobie zmysły, i jak mnie parę dni nie zobaczysz, to może ktoś inny zacząć ci się podobać.
SIOSTRA ANNA <zarzuca mu ręce na szyje>
Kocham cię. Ciebie jednego na życie całe. Sama bym tu została, abyś mógł tylko wyjść stąd. Ja cię kocham dla ciebie. Ty musisz spełnić twoje przeznaczenie.
WALPURG <całując ja>
Biedne dziecko. Ja się o ciebie boję. We mnie jest jakaś siła, nad którą nie panuję. Wszystko być musi musi być koniecznie. Ja nie mam woli w zwykłym znaczeniu. Nade mną czy we mnie jest jakaś wyższa potęga, która robi ze mną, co chce.
SIOSTRA ANNA
To twórczość. A może to Bóg. On nam przebaczy. I moja matka przebaczy mi także, choć była święta.
WALPURG
Czekaj, ja ci nie powiedziałem wszystkiego. Mnie się zdaje, że ja ją zabiłem. Ale nie wiesz...
SIOSTRA ANNA <wyrywa mu się>
Nie mów, nie mów nic. Ubieraj się szybko. <wkłada mu kaftan> Oni mogą przyjść tu za chwile. <On staje tyłem do niej, ona mu zawiązuje rękawy kaftana.>
WALPURG
Ale nic się nie zmieniło? Tak dziwnie mówisz, jakbyś przestała mnie nagle kochać.
SIOSTRA ANNA <kończąc zawiązywanie>
Ależ nic. Tylko się boje. Boje się o nasze szczęście. <odwraca go do siebie, całuje szybko> A teraz kładź się i udawaj, że śpisz. Prędko. <Popycha go ku tapczanowi.>
WALPURG
<kładąc się> Pamiętaj, nie zdradź mnie. Tyle jest dobrze ubranych ludzi na świecie tyle jest kanalii.
SIOSTRA ANNA
Głupstwa pleciesz. Cicho! Zdaje się, że idą. Walpurg kładzie się i udaje śpiącego. Siostra Anna siada na krześle i modli się. Pauza. Drzwi odryglowują się i wchodzi dr Burdygiel. Za nim Siostra Barbara i Gruen.
GRUEN <we drzwiach do kogoś, kto jest na zewnątrz>
Możecie zostać.
BURDYGIEL <podchodzi do Siostry Anny i mówi cicho>
No i cóż? Jakże tam? <Siostra Barbara całuje w czoło Siostrę Annę, która całuje ją w rękę.>
SIOSTRA ANNA
Nic. Wszystko dobrze.
BURDYGIEL
Spał cały czas?
<Gruen przysłuchuje się uważnie.>
SIOSTRA ANNA
Nie. Raz się obudził. Rozmawiał zupełnie przytomnie. Mówił mi o swoim życiu. Nie wiedziałam, że to jest ten sławny Walpurg. Potem zasnął spokojnie. Drugi raz już się nie obudził.
GRUEN
A nie mówiłem! Zaczyna się rozwiązywanie kompleksu. Zasnął sam po raz drugi bez chloralu. Czy zdarzyło się to wam kiedy, kolego?
BURDYGIEL
Mnie w ogóle nigdy. Nigdy nie brałem chloralu. Ale ten fakt jest dziwny tym bardziej w okresie furii. Słuchajcie, Gruen: ja nie mam żadnych przesądów. Jeśli chcecie dalej próbować waszych metod proszę. Ja się zgadzam. Nawet powiem otwarcie zaczynam nabierać zaufania do psychoanalizy. Oddaje wam tego pacjenta. Za dużo trochę erotyzmu jest w waszych teoriach. To jest jedyna rzecz, która mnie zniechęca.
GRUEN
Ależ, kolego, erotyzm jest rzeczą najważniejszą. Wszystkie kompleksy pochodzą z tej sfery. Pozwolicie, że obudzę pacjenta.
BURDYGIEL
Wcale. <Podchodzi do Siostry Anny i przechodzi z nią na prawo. Siostra Barbara patrzy na scenę budzenia.>
GRUEN <budząc Walpurga>
Halo! Walpurg! Słuchajcie, to ja Gruen. <Walpurg udaje, że się budzi. Przeciąga się na tapczanie i siada. Pauza.>
WALPURG
A, to wy, doktorze. Dawno was nie widziałem. Lubię te rozmowy z wami. Czemu nie przychodzicie? Pewnie Burdygiel wam zabronił?
GRUEN
Ale gdzie tam. Oddal mi was w zupełne władanie. Wyleczę was na pewno. Jakże wam zrobiła rozmowa z siostra Anna? To był mój pomysł.
WALPURG
Cudownie. To święta osoba. Nigdy się tak świetnie nie czułem, nawet za najlepszych czasów. Chciałbym pisać.
GRUEN
Doskonale. Dziś dostaniecie ołówek i papier. Książki też. Jakie chcecie?
WALPURG
Wszystkie dzieła Tadeusza Micinskiego i drugi to "Logische Untersuchungen" Husserla. Może być także Moreas. I trzeci tom mój własny. Cudownie mi jest. Może przedstawicie mnie tej wielkiej damie w habicie. Księżna Zawratynska, o ile mi się zdaje, jeśli się nie mylę. <Wstaje.>
SIOSTRA BARBARA
Panie Walpurg, jestem siostra Barbara, przełożona zakonu dobrowolnych męczenniczek. Proszę o tym nie zapominać.
GRUEN
Nie potrzebuje przedstawiać, skoro państwo się znają...
WALPURG
Gruen, a może byście tak zdjęli mi ten kaftan? Jestem zupełnie już zdrętwiały, a przy tym kompletnie przytomny. O furii nie ma mowy. Daje wam słowo honoru. Wyspałem się z siłą czterdziestu susłów.
BURDYGIEL <przerywa rozmowę z Siostra Anna>
O, co to, to nie! Cóż to jest honor wariata? Tego nie wie nikt. A powstrzymywana furia wybucha czasem ze zdwojoną siłą. Nie zgadzam się. <Walpurg opanowuje atak nienawiści.>
WALPURG
Ależ, panie doktorze, Gruen odpowiada za mnie głowa. Nieprawdaż, Gruen?
GRUEN
Tak. Słuchajcie, Burdygiel: albo, albo albo to jest mój pacjent, albo nie. Połowiczne metody do niczego nie doprowadzą.
BURDYGIEL
No, dobrze. Walcie. Ale co powie profesor?
GRUEN
Wobec takich rezultatów profesora biorę też na siebie. Walpurg, zdejmuje wam kaftan i uważam was od dziś za rekonwalescenta. Obróćcie się. <Walpurg obraca się do niego tyłem. Gruen rozwiązuje mu rękawy.>
SIOSTRA BARBARA
Czy aby nie za wcześnie, panie Gruen?
GRUEN
Siostro Barbaro, nie wtrącajcie się w nie swoje sprawy. Jak bym was zanalizował, wystąpilibyście zaraz z klasztoru. Macie kompleks pokuty za winy przeciw mężowi. A za życia torturowaliście go jak najgorsza kacica. Ja wiem wszystko.
SIOSTRA BARBARA
Panie Gruen, niech się pan nie zapomina. Niech pan nie powtarza mi plotek miejskich ze sfer niższych.
GRUEN
To nie są plotki. To jest fakt odkryty przeze mnie. Jesteście wolni, Walpurg. A za pól roku wyjdziemy stąd wszyscy razem na miasto. Tylko mniej oporu, słuchajcie. Nabierzcie raz do mnie zaufania.
WALPURG <podaje mu rękę>
Dziękuje wam. <do Siostry Barbary> Nareszcie znalazł się człowiek, który uznał mnie jako wariata. Jako poeta miałem uznania dosyć. <podaje rękę Siostrze Barbarze, która wita się z nim z niechęcią> Gruen, dajcie ołówek i kawałek papieru. Obudziłem się z tym w głowie. Wywlokę z tego cudowne rzeczy. <Gruen daje mu blok i ołówek. Walpurg zaczyna notować stojąc.>
GRUEN <do Siostry Barbary>
Widzicie, siostro, tak trzeba postępować z chorymi. Nasze szpitale gorsze są od średniowiecznych więzień. Tylko psychoanaliza uwolni ludzkość od potwornego koszmaru szpitala wariatów. Co mówię, więzienia staną się puste, jeśli wszyscy będą poddani obowiązkowemu oczyszczeniu z kompleksów od samego dzieciństwa. Ręczę, że ten <wskazuje na Walpurga> ma kompleks siostry bliźniaczki z czasów, kiedy był jeszcze embrionem. Dlatego nie może się naprawdę zakochać. Kocha podświadomie siostrę, mimo że w normalnej świadomości czuje do niej prawdziwa nienawiść. Walpurg, pierwsze skojarzenie do "siostra".
WALPURG <przechodząc powoli w prawo>
Ostra jaskinia dwoje sierot na bezludnej wyspie powieść "Blue Lagoon" de Vere Stackpoola.
GRUEN
Widzi siostra? Jaskinia to łono matki. Bezludna wyspa to samo. Rozwiązałem kompleks. Ta powieść zna ją siostra? to druga warstwa weszła w zrobione już łożysko psychiczne. Walpurg, za dwa tygodnie jesteście zdrowi jak byk.
WALPURG <nie zwracając uwagi na Gruena, mówi do Burdygiela>
Panie doktorze, mnie się zdaje, że nie można tak długo flirtować z zakonnica.
SIOSTRA ANNA <pospiesznie>
Myśmy mówili tylko o panu.
WALPURG
Moje zwierzenia są tylko dla pani, siostro Anno.
GRUEN <do Siostry Barbary>
Widzi siostra, jak on przytomnie mówi? Obudził się w nim zdrowy instynkt życia. Jest zazdrosny może się zakochać.
BURDYGIEL
Nie czasami musze się śmiać z tej całej psychoanalitycznej baliwernii. Cha, cha, cha, cha! <Walpurg chwyta Burdygiela za włosy i zadaje mu straszliwy cios ołówkiem w lewą skroń, Burdygiel bez jęku wali się na ziemie.>
WALPURG <spokojnie>
Masz za twoje flirty z duchownymi osobami! <kopie Burdygiela noga> Zdychaj sobie, oprawco! Żałuje, że nie mogłem go storturować. Oto jest zdrowy instynkt życia. Gruen, proszę was o scyzoryk. Złamał mi się ołówek. Twardą czaszkę miał ten kretyn, ale jesteście już bez konkurenta.
SIOSTRA ANNA <która stała stężała z przerażenia>
Co pan uczynił? Teraz wszystko przepadło. <Mdleje i pada na ziemie.>
GRUEN <podbiegając>
Walpurg, czyście oszaleli? Ja mam słabe serce. O Boże! Biedny Burdygiel. <maca Burdygiela za puls> Trup, trafił mu w samą skroń.
WALPURG
Teraz jestem zdrów zupełnie. Utożsamiłem go z siostrą i zabiłem ich oboje za jednym zamachem. Jestem pewny, że ona umarła w tej chwili. Cha, cha! Kompleks rozwiązany. O ile psychoanaliza jest coś warta, powinienem być zaraz wypuszczony na wolność. Teraz jestem już kompletnie bezpieczny.
GRUEN
Słuchajcie, Walpurg czy wy sobie czasem ze mnie nie kpicie?
WALPURG
Nie mówcie poważnie: jestem zdrów. To uderzenie w ten czerep wyleczyło mnie. Dlatego nie odpowiadam za to zabójstwo, ale odpowiadam za każdą chwilę, która nastąpi. Siostro przełożona, obudź się z tego osłupienia: broniłem czci duchowej osoby przed napaściami zwykłego donżuana w doktorskim chałacie. Prawda czy nie? Jestem pewien, że ten psychoznawca miał x romansów na oddziale kobiecym.
SIOSTRA BARBARA
Niewczesne dowcipy. Jest pan skończony wariat. A jeśli nie, to jest pan pospolitym zbrodniarzem. <Idzie do Siostry Anny i cuci ja.>
GRUEN
To niesłychane! Wiec naprawdę czujecie się dobrze?
WALPURG <z niecierpliwością>
Powiedziałem już. I każdy, kto będzie mówił ze mną jak z wariatem, jest moim osobistym wrogiem. Proszę o śniadanie jestem głodny. I proszę was: zajmijcie się siostrą Anną. Czy nie widzicie, że jest jej niedobrze. Księżna nie może jej docucić.
GRUEN
Wierzyc mi się nie chce. Sam rozwiązał sobie kompleks jak bucik! Cos nieprawdopodobnego! <Idzie ku drzwiom.>
SIOSTRA ANNA <budząc się>
Ach! Co teraz będzie?
SIOSTRA BARBARA <gniewnie>
To samo co było. Bóg wie, co robi. Gdzie jest twój krzyż?
SIOSTRA ANNA <wstając>
To dlatego wszystko się stało, że zostawiłam dziś krzyż w celi. Talizman matki bronił mnie od wszystkiego.
GRUEN <wola przez drzwi>
Alfred! Pafnucy! śniadanie dla numeru dwudziestego. <Ukazują się posługacze.>
SIOSTRA BARBARA <do Siostry Anny>
Wstydź się wierzyć w takie przesądy. Idź zaraz do spowiedzi. <Wchodzą posługacze i dębieją na widok trupa Burdygiela.>
SIOSTRA ANNA
Może jutro. Jestem niegodna po tym wszystkim. Musze zrobić rachunek sumienia.
SIOSTRA BARBARA <popychając ja ku drzwiom>
Idź w tej chwili! Słyszysz?
WALPURG <do Siostry Anny>
A niech siostra się wyśpi i przyjdzie dziś wieczorem. świetnie mi robią te zwierzenia. Nie mogę przecie mówić o sobie z takim idiota jak Gruen.
SIOSTRA BARBARA <odwracając się>
Nie z tym skończone. Ja nie mam moich siostrzyczek na ofiary dla morderców.
WALPURG
Gruen, scyzoryk.
GRUEN <dając mu machinalnie>
Ależ, siostro Barbaro, on będzie związany w kaftan. Dla wszelkiego bezpieczeństwa, bo ręczyć mogę, że drugiej zbrodni już nie będzie. <do posługaczy> Czego wybałuszacie ślepia? Dawać prędko śniadanie. <Posługacze wychodzą.> On jest prawie zupełnie zdrów. Jung opisuje podobny wypadek. Jego pacjent stal się wzorowym mężem i świetnym architektem, kiedy ukatrupił ciotkę, która przyszła go odwiedzić. Miał kompleks ciotki i rozwiązał go. A doprowadziła go do tego tylko psychoanaliza.
SIOSTRA ANNA <nienaturalnie>
Jeśli trzeba życie nawet poświęcić, jestem gotowa. Siostro Barbaro, błagam cię, nie odmawiaj mi pokuty za wszelkie grzechy moje.
SIOSTRA BARBARA
Dobrze zgadzam się. Może Bóg tego chce. Może jest w tym wszystkim jakiś sens wyższy, niepojęty dla nas ubogich duchem. Idź spać, siostro Anno, i nie idź dziś do spowiedzi. A wieczorem przyjdziesz o dziesiątej na dyżur.
<Wychodzą obie, mijając się z posługaczami niosącymi śniadanie. Walpurg zaostrzył ołówek i pisze.>
GRUEN
Jedzcie, Walpurg. Należy się wam porządne żarcie po tym wszystkim. Jako psychoanalityk rozumiem i przebaczam wszystko. Nie ma zbrodni bez kompleksu, a kompleks to choroba.
WALPURG
Zaraz nie przeszkadzać. Ostatni wiersz... Musi być drugi przypadek liczby pojedynczej od...<Pisze.>
GRUEN <do posługaczy>
Czego stoicie, niedołęgi? Wynieść trupa pana doktora do pawilonu numer siódmy. <Posługacze biorą trupa Burdygiela i wychodzą.>
WALPURG
Skończyłem. Teraz ostatni ślad obłędu starłem z mego mózgu. Zegar przestał iść. Nie mam żadnych wyrzutów sumienia. <Zabiera się do śniadania. Coraz silniejsza burza. Ciemności dość silne o burym odcieniu, przerywane zielonymi błyskawicami. Deszcz siecze w okno.>
GRUEN
Wspaniała nauka dla starej psychiatrycznej szkoły. Monografie o was napisze. Będę sławny na cały świat.
WALPURG <siedzi i je z apetytem>
Najlepsza naukę dostała psychiatria w osobie pana Burdygiela. Nigdy nie lubiłem tego durnia i jego manier w stosunku do kobiet. Znam go dawno. On wietrzył we mnie ofiarę już od lat pięciu. Ale jak mi się połączył z siostra, to już było nie do wytrzymania. Cha, cha, cha!
GRUEN <rzuca się na niego i ściska go>
Walpurg! Jesteście najgenialniejszy facet na świecie! Kocham was. Razem stworzymy cos wspaniałego!
WALPURG <wstaje nagle i odtrąca Guena, który się zatacza>
A teraz dosyć tych poufałości! Nie zawracać mi głowy! Idiota! Spoufalił się ze mną jak z pierwszym lepszym psychiatrycznym okazem. Dystans trzymać! Rozumiesz?!
GRUEN <odskakując>
Oddaj scyzoryk! Oddaj scyzoryk! <Walpurg rzuca mu scyzoryk na ziemie, Gruen go podnosi.>
WALPURG
Masz, tchórzu! Jedno zabójstwo dziennie wystarcza mi zupełnie. Nie mam zwyczaju rozdeptywać karaluchów. Won!
GRUEN <cofając się ku drzwiom, otwiera scyzoryk>
Pafnucy! Alfred!!! <Wpadają posługacze.> Numer dwudziesty w kaftan! Prędzej!! <Posługacze z szaloną szybkością rzucają się na Walpurga, wkładają mu kaftan i zawiązują rękawy. Walpurg nie opiera się wcale>.
WALPURG
Cha, cha, cha, cha, cha!! Zabawa w mimikry. Wariaci są najsprytniejsi z ludzi. Nawet zwierzęta są głupsze od nich w swoich najcudowniejszych instynktach.
GRUEN <zamykając scyzoryk>
Śmiejcie się Walpurg. śmiejcie się. Wszystko jedno. Wyzdrowiejecie. Nie chodzi mi o was ani o wasze głupie wiersze. Ważne jest tylko to, ze tzw. "dementia praecox" jest uleczalna przez rozwiązanie kompleksów. Chodźmy stad. <Idzie ku drzwiom, za nim posługacze.>
AKT TRZECI
ODSLONA PIERWSZA
<Ta sama dekoracja. Noc. Pali się lampa u sufitu. Siostra Anna rozwiązuje kaftan Walpurgowi.>
SIOSTRA ANNA
Bardzo zmęczyłeś się, mój biedaczku najdroższy?
WALPURG
Nic a nic. Spałem cały dzień jak zabity. Odespałem piętnaście lat bezsenności. Czuje się świetnie. <Siostra Anna zdejmuje mu kaftan. On się obraca twarzą do niej> A nawet wiesz, po tym wszystkim ta cela wydaje mi się jedynym godnym mnie miejscem zamieszkania. Nawet nie mam ochoty wyjść stad. Przeczytaj wierszyk. Mam tremę sam nie mogę.
SIOSTRA ANNA <czyta>
Ach to cudne:
Ja czytam Biblie pod drzewem, a czas ucieka,
I czają się narkotyki wśród słońcem, rosa [i kwiatami okrytych krzewów,
Pośród rannego wietrzyka powiewów,
Mleka mi dajcie mleka prosto od krowy,
I jaj prosto od kury;
Chce być zdrowy, chłop morowy,
Chce głowę trzymać do góry.
Wtem małe pytanie: "po co? Czy wart?"
I gęba otwarta
Wchłonąłem wszystkie naraz jady,
I jak chusta, jak papier, jak prześcieradło blady,
Rzuciłem się w wir nieznanej bitwy z nieznanym wrogiem
Może szatanem jest, a może Bogiem.
To nie jest żadna bitwa.
To tylko: "Skróć cugle! Bron do ataku! Marsz!!"
To tylko w cudze czaszki wbity mych mózgów fałsz.
Wspaniale! Ale jak będziesz ze mną, wszystko będzie inaczej.
Prawda? Żadnych jadów.
Ja ci zastąpię wszystko.
WALPURG
Może tak będzie. Przede wszystkim jednak, mimo wszystko, trzeba się stad jak najprędzej wydostać. Tylko zbytecznie nie zachwycaj się mymi utworami. To jest początek zupełnie nowych rzeczy, ale samo przez się to jest nic.
SIOSTRA ANNA <siadając przy nim>
Wiesz mam wyrzuty sumienia, że jestem tak szczęśliwa. Ach gdybym mogła choć trochę cierpieć. Mnie też nic nie obchodzi już życie poza tą celą. Gdyby nas tu zostawili razem na wieczność całą, nie pragnęłabym już niczego. Tak strasznie mi z tobą dobrze. Wszystko nabrało znaczenia. A pomyśl, ile czas użyłam w zupełnym bezsensie. Musze ci się przyznać, że to, żeś zabił Burdygiela, podnieciło mi zmysły wprost do szalu. Tak strasznie mi się podobasz! To potworne.
WALPURG <obejmując ją z nagłą żądzą>
Moja przewrotna dziewczyna! <innym tonem> Gdybym mógł jeszcze pisać, kiedy zostaje sam! Musze się zupełnie opanować, żeby ten bałwan nie kazał mi wkładać kaftana. Wczoraj nie mogłem się przezwyciężyć: musiałem zabić tę bestie.
SIOSTRA ANNA
Nie mówmy już o tym, Mieciu. Odpocznij. Oprzyj się o mnie i zapomnijmy o wszystkim. Chciałabym ci wynagrodzić te dwa lata męki. Tak nic nie wiadomo, co nas czeka.
WALPURG
Wszystko będzie jeszcze dobrze. Wyjedziemy gdzieś daleko, aż do tropików. Tam byłem z nią. Na Ceylonie. Ale teraz cień jej nie będzie nam przeszkadzał. Tamto było obłędem, takim samym jak twoja miłość do tego twojego idioty. Jesteśmy dla siebie przeznaczeni. Jesteśmy tą idealną parą ludzi, którzy musieli się spotkać we wszechświecie. Ach czemu to nie stało się wcześniej!
SIOSTRA ANNA
A może tak jest lepiej? Inaczej nie potrafilibyśmy cenić siebie wzajemnie.
WALPURG
Daj usta. Kocham cię. Ty jedna łączysz się we mnie z tym wszystkim, co mam napisać. Dla ciebie mogę stworzyć rzeczy, które by bez twojej miłości na zawsze zostały niewypowiedziane.
SIOSTRA ANNA
Mój jedyny...
<Całują się długo, coraz namiętniej. Nagły trzask odryglowywanych drzwi i wpadają: Gruen, dwóch posługaczy i Siostra Barbara. Tamci zrywają się.>
WALPURG
Za późno! <Staje z rękami skrzyżowanymi na piersiach. Siostra Anna siedzi stężała z przerażenia i wstydu.>
GRUEN
Cha, cha! Raczej za wcześnie. To tak, siostrzyczko! To na tym polega zbawienne działanie na mego pacjenta. <Stoją wszyscy tak, ze Gruen bliżej ich dwojga, dalej na prawo Siostra Barbara, a jeszcze dalej posługacze. Tworzą rząd równoległy do rampy.> Miał jednak racje nieboszczyk Burdygiel. <Siostra Anna rzuca się ku niemu, lecz mdleje i pada.> Ale psychoanaliza i z tym potrafi się załatwić.
SIOSTRA BARBARA
To straszne! Zbrodniarz i rozpustnica w habicie! Ja tego nie przeżyje! <Zakrywa oczy rękami.>
GRUEN <do posługaczy>
Brać go w kaftan! Ja mu pokaże! On ukrył przede mną nieznany kompleks. A udawał, że ma kompleks siostry. Ale w kłamstwie musi też być ukryta prawda. To jest zasadnicze twierdzenie Freuda. <Posługacze rzucają się na Walpurga.>
WALPURG <strasznym głosem>
Stać wszyscy na miejscu!! Ani kroku!!! <wszyscy zatrzymują się w pewnych pozycjach, zaskoczeni tym krzykiem, i "tak trwają". Walpurg z szalona szybkością wydobywa krzyż ze szpary w tapczanie i krzyczy> Teraz ja wam coś pokaże, psychiczni mordercy!! <Tamci, jak zahipnotyzowani, zastygli w czających się ruchach.> Hołota!!! <Skacze na stół, wybija krzyżem dwie szybki w oknie i zawiązuje za pręcik miedzy nimi jeden rękaw kaftana. Drugi zawiązuje sobie na szyi i staje na stole, zwrócony do widowni z rozkrzyżowanymi rękami, pochylony naprzód, w pozie takiej, jak by miał się rzucić w dół.> A teraz patrzcie, co będzie, i niech ta zbrodnia spada na was! <Robi ruch rzucania się.>
ODSŁONA DRUGA
(bez antraktu)
<Przez ten czas, kiedy kurtyna jest spuszczona <powinno to trwać jak najkrócej>, aktor odwiązuje się i szybko wychodzi do garderoby, a funkcjonariusze teatralni zawiązują na rękawie kaftana manekina zupełnie podobnego do Walpurga <maskę musi wykonać dobry rzeźbiarz>, ale w stanie powieszenia i następnie uciekają czym prędzej. Kurtyna się podnosi, wszyscy na scenie powinni stać w tych samych pozycjach co w odsłonie pierwszej. Trwa to przez chwile <1-2 sekund>.>
GRUEN <rzucając się ku trupowi Walpurga>
Odciąć go!!! <Posługacze rzucają się i zdejmują trupa Walpurga z rękawa od kaftana. Gruen go bada. Siostra Anna zrywa się.>
SIOSTRA ANNA
Co się stało?
SIOSTRA BARBARA
Powiesił się twój kochanek, ty bezwstydnico! To się stało! Niech ci Bóg odpuści... Ja nie mogę. Zamknę cię na cale życie. Zgnijesz w lochu... Ty...<Dławi się z wściekłości i oburzenia.>
SIOSTRA ANNA <patrzy na trupa>
Ach! Ach! Ach!! <z nagłą furia> To wyście go zabili zbrodniarze!!! <Rzuca się do trupa.>
GRUEN <wstając>
Trup. Kręgosłup złamany. Epistropheus wlazł mu w rdzeń przedłużony. Okaz przepadł. To jest pytanie: czy umarł jako chory, czy też to było właśnie ostatnim czynem chorego, przez który mógł się wyleczyć? A może powiesił się już jako zdrowy? To byłoby okropne!
SIOSTRA ANNA <przy trupie>
Niech go pan ratuje zamiast gadać głupstwa! On jest jeszcze ciepły.
GRUEN
Powiedziałem, że nie żyje. Nie zna siostra zupełnie anatomii. Centr oddychania zniszczony. Tu nawet psychoanaliza nic nie pomoże. Ale co on ma w ręku? Czym on szybę wybił? Zupełnie zapomniałem o tym problemacie. <Podchodzi do trupa.>
SIOSTRA ANNA <wyrywa krzyż z zaciśniętej ręki trupa>
To moje! Ja nie dam! Dałam mu to tylko jako talizman!
GRUEN
Dawaj to siostra w tej chwili. <wyrywa jej krzyż z ręki> Krzyż. Ten. Który miała zawsze na piersiach. <Zwraca się do Siostry Barbary.>
SIOSTRA BARBARA
Powtórne świętokradztwo. Quelque chose d'enorme! To krzyż jej matki, który pozwoliłam jej nosić w drodze łaski za nienaganne sprawowanie się. <Siostra Anna wstaje i zataczając się jak pijana podchodzi do Siostry Barbary.>
SIOSTRA ANNA
Łaski! Przebaczenia! Ja umrę z rozpaczy. Teraz nie mam już nic: nawet możności pokuty. <Pada przed Siostra Barbara na kolana.>
SIOSTRA BARBARA
Na ulicy twoje miejsce! ścierka! Och, quelle salope! Precz ode mnie! <Siostra Anna klęcząc pochyla się twarzą ku ziemi i zastyga w tej pozie. Ręce ma kurczowo wpite w pomięte ubranie głowy. Siostra Barbara klęka i modli się.>
GRUEN
No Alfred! Pafnucy! Bierzcie trupa numer dwudziesty do prosektorium. Ten idiota profesor Walldorff będzie chciał z pewnością krajać mózg, szukając zmian anatomicznych. Cha, cha! Niech szuka! <Posługacze biorą tymczasem trupa Walpurga i zaczynają nieść ku drzwiom. Do Siostry Anny> No siostro Anno, wyjdźcie teraz z tego odrętwienia i chodźmy stad nareszcie. <W tej chwili drzwi się otwierają i wchodzi Walpurg. Jest ogolony zupełnie, wąsy y compris. Włosy przystrzyżone. Ubrany jest w doskonale skrojony żakiet. Ma żółty kwiat w butonierce. Za nim wchodzi Burdygiel ubrany w czarny anglez. Na ręku niesie suknie kobiecą w tonach czarnych, niebieskich i fioletowych i również damski kapelusz. Za nim ukazuje się profesor Walldorff.>
WALPURG
Alinko! Wstań! To ja, Miecio. <Wszyscy dębieją. Siostra Barbara zrywa się z klęczek. Gruen z otwartymi ustami wpatruje się w Walpurga, nie mogąc złapać tchu. Posługacze wypuszczają z rak trupa Walpurga, który wśród ciszy z hukiem wali się na ziemie. Siostra Anna zrywa się i patrzy oniemiała na Walpurga.>
SIOSTRA ANNA <rzucając się ku Walpurgowi>
Mieciu! To ty naprawdę? A to? <wskazuje na trupa> Ach wszystko jedno, ja chyba oszaleje ze szczęścia! Jaki ty śliczny jesteś! Mój jedyny! <Pada w jego objęcia. Całują się.>
BURDYGIEL
Idziemy na miasto. O tu jest suknia dla pani, panno Alino, i kapelusz. Wybraliśmy to naprędce z Mieczysławem. Tak na oko. Musi pani się przebrać. Może tymczasem wystarczy.
WALPURG
Chodźmy. Teraz naprawdę jestem zdrów zupełnie: zdrów i szczęśliwy. Napisze cudowne rzeczy. <Wyprowadza Alinę. Za nim wychodzi Burdygiel.>
BURDYGIEL
Bywajcie zdrowi, Gruen. A zanalizujcie się po tym wszystkim gruntownie. <Wychodzi. W drzwiach wsuwa głowę profesor Walldorff.>
WALLDORFF
No i cóż, moi państwo? Hi, hi, hi!!
GRUEN <zbielałymi ustami>
Pro-fe-so-rze... Ja... Ja nie wiem... <krzyczy nagle strasznym głosem> Ja nie wiem, co to jest, u diabla!!! <Podchodzi powoli do drzwi trzymając głowę w rękach. Siostra Barbara patrzy obłędnie i groźnie. Posługacze patrzą to na trupa, to na Walldorffa.>
WALLDORFF
A nic. Skończyłem z psychiatria. Wracam do chirurgii. Operacje mózgowe uczyniły mnie kiedyś sławnym. A Burdygiela biorę na asysten...
GRUEN <rzucając się na niego>
Aaaaa!!! To jest szantaż!!!
WALLDORFF
O nie! <odtrąca go> Hop! siup! <Zamyka drzwi i zaryglowuje je od zewnątrz. Gruen staje bezradnie i patrzy dziko na pozostałych.>
GRUEN
Teraz o w tej chwili zrobił mi się nowy kompleks. Ale jaki? <krzyczy> Ja nie wiem, co to jest to wszystko! <Posługacze odskakują nagle od trupa Walpurga i z rykiem dzikiego strachu rzucają się ku drzwiom i gorączkowo próbują je otworzyć.>
SIOSTRA BARBARA <z dzika rozpacza>
Oto jest cala wasza psychiatria!! <z płaczem> Ja na stare lata nie wiem już, kto jest wariatem ja czy pan, czy oni. O, Boże, Boże! Zmiłuj się nade mną. Ja chyba już oszalałam. <Pada na kolana, wyciąga ręce ku niebu.>
ALFRED
To myśmy teraz wariaty. Zamkli nas na amen. A ten leży znowu, a tam wyszedł ten sam dwudziesty bez brody.
PAFNUCY <wskazując na Gruena>
To ten ten je najgorszy wariat. Bić go! Fred! A ino! Póki siły starczy!
GRUEN
Stójcie! Ja wam to wytłumaczę. Może przy tym sam sobie to wyjaśnię.
PAFNUCY
A tłumacz to sobie, kiedyś taki mądry. A naści! <Uderza go. Za nim rzuca się Alfred i obaj okładają Gruena. Siostra Barbara rzuca się na ratunek i miesza się miedzy bijących się. Powstaje tak zwana "obszczaja rukopasznaja schwatka a la maniere russe", przypominająca tzw. "samossoude". Wszyscy czworo tarzają się po ziemi, łupiąc się wzajemnie, co się zmieści. W te kupę walczących wmieszany jest trup Walpurga, który przewala się miedzy nimi bezwładnie. Oślepiające błękitne światło, puszczone z góry reflektora, oświetla scenę. Lampa górna gaśnie i w ostrym eliptycznym kręgu świetlnym widać tylko kotłującą się miazgę ciał. Podczas tego kurtyna wolno zapada.>
7 stycznia 1923